Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Ryby, rybky i rybičky v naší kuchyni

Naše země bohužel nemá moře, které je pro tamní obyvatele zdrojem obrovského množství ryb a jiných, pro nás suchozemce, exotických mořských plodů. Ještě, že máme naše sladkovodní rybky, třeba takový kapr nebo pstruh se vyrovnají těm z velké dálky.

Vánoce, kapr, ryba

Ryby, rybky i rybičky v naší kuchyni

Naše země bohužel nemá moře, které je pro tamní obyvatele zdrojem obrovského množství ryb a jiných, pro nás suchozemce, exotických mořských plodů. Ještě, že máme naše sladkovodní rybky, třeba takový kapr nebo pstruh se vyrovnají těm z velké dálky.

Mořské i sladkovodní ryby jsou zdroj opravdu vysoké výživné a biologické hodnoty. Bílkoviny ve svalovině vysoce převyšují bílkoviny obsažené v hovězím nebo vepřovém mase a mají výživově výhodnější složení. Tepelná úprava rybího masa může být velice krátká a jeho stravitelnost je přitom dokonalá.

Rybí tuk pro naše zdraví

Velice dobré je složení tuku ryb. Tuk obsahuje hodně mastných kyselin, které mají příznivý vliv na náš organismus, hlavně na snížení nebezpečí vzniku onemocnění srdce. Jeho předností je také to, že obsahuje značné množství vitamínů, především A, B, D a E.

Vitamíny skryté v rybím mase

Ryby jsou bohaté na fosfor, vápník, draslík, chloridy a železo. Nejbohatší jsou ovšem na jód, který je nejvýznamnější stopový prvek ve výživě a v našich potravinách téměř úplně chybí. Nedostatek jódu může vyvolat poruchu štítné žlázy.

Příprava rybího masa

Maso z ryb se dá upravit na velmi pestrou, lehce stravitelnou, chutnou a zdraví prospěšnou stravu. Na jakost ryb má vliv především prostředí, ve kterém žijí, jejich stáří a doba tření. Mezi nejoblíbenější, běžně používané mořské a sladkovodní ryby patří ty s nízkým obsahem tuku.

Všechny jsou bohaté na proteiny a mají málo kalorií. Maso je jemné, nevýrazné chuti, většinou bílé barvy a umožňuje různé kuchyňské úpravy. Je náchylné na vysoušení, proto je vhodná úprava opékáním a dušením. Dá se i péct v troubě, ale je potřeba jej podlévat nebo péct mezi zeleninou.

Ryby s nízkým obsahem tuku

Mezi ryby s nízkým obsahem tuku patří mořský okoun, štika, mořský pstruh, treska, platýz, mořský jazyk, mořský ďas, mečoun, žralok, halibut a další.

Ryby s vyšším obsahem tuku

Ryby s vyšším obsahem tuku mají také své přednosti. Díky své vysoké koncentraci vícesytných nenasycených mastných kyselin pomáhají neuvěřitelným způsobem preventivně působit proti srdečním chorobám. Tučné ryby jsou oblíbené pro svou chuť a vůni.

Tuky, které obsahují, zabraňují vysoušení masa, proto jsou oblíbené a vhodné ke grilování a pečení v troubě. Díky pevnému masu jsou některé druhy přímo předurčeny k restování, smažení a vaření v nálevu. Mezi tyto ryby řadíme makrelu, pstruha, lososa, tuňáka, sledě, parmice, kapra nebo úhoře.

Rady na závěr

  • Nejchutnější je ryba upravená ihned po zabití.
  • Nejlehčeji stravitelná je ryba vařená a bez kůže.
  • Nejhůře stravitelná je ryba smažená.
  • Nevýhodou rybího masa je, že velmi rychle podléhá zkáze.
  • Ryby můžeme mrazit, udit, nakládat do soli a sušit.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Diskuze

Magazín pro všechny pěstitele, chovatele a domácí kutily. Články o pěstování rostlin, chovu zvířat a nových trendech v bydlení.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.